Školní vzdělávací program
„HROU SPOLEČNĚ ZA POZNÁNÍM“
Naše motto:
„Jaro, léto, podzim, zima,
ve školce je vždycky prima.
Jsme tu všichni kamarádi,
co se mají spolu rádi.“
NAŠE VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA:
1. INTEGROVANÝ BLOK: PODZIM
1.1 „JÁ A MOJI KAMARÁDI“
Charakteristika a záměry tématu: V tomto tématu se seznamujeme s prostředím třídy, školy, učitelkou, novými kamarády a ostatními zaměstnanci školy. Seznamujeme se s pravidly bezpečného chování na zahradě a v okolí MŠ. Vytváříme si společná pravidla soužití, komunikace a chování, kterými se budeme řídit v každodenním vzájemném styku v mateřské škole. Povídáme si o svých prázdninových zážitcích. Při vycházkách pozorujeme dění v okolí školy, sledujeme přírodu v období babího léta.
- Laskavým přístupem se snažíme o začlenění každého dítěte do daného společenství v psychické i fyzické pohodě.
- Rozvíjíme v dětech pozitivní city ve vztahu k vlastní osobě a k okolí.
- Podporujeme schopnost dítěte ovlivňovat vlastní situace.
- Usilujeme o sjednocení dětského kolektivu po prázdninách.
- Vedeme děti k vnímání osobnosti učitelky, k respektování jejich pokynů.
Očekávané výstupy:
- Adaptovat se na nové prostředí, začlenit se do společných činností, začlenit se mezi vrstevníky, spolupracovat a vzájemně se respektovat.
- Orientovat se v prostředí školy a blízkém okolí.
- Uvědomovat si nebezpečí, mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit, chovat se obezřetně v neznámé situaci, vyjádřit souhlas i nesouhlas v situaci, která to vyžaduje.
- Dodržovat dohodnutá pravidla a řídit se jimi.
- Dělit se o hračky, pomůcky.
- Umět se vzájemně domluvit a řešit spory.
- Zvládat jednoduchou obsluhu, sebeobsluhu.
- Uvědomovat si změny v přírodě, chápat pojem babí léto.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Hry a praktické seznámení s prostředím třídy, školy, nejbližšího okolí a bydliště.
- Hry zaměřené na posilování kamarádských vztahů, vzájemnou toleranci, spolupráci.
- Hry se jmény kamarádů, se svou značkou.
- Formou hry, příběhu a rozhovoru rozlišovat, co je dobré a co špatné pro mě i ostatní.
- Činnosti zaměřené na vytváření zdravých životních návyků.
- Spontánní hra, činnosti zajištující spokojenost, radost, veselí a pohodu.
- Výtvarné ztvárnění prožitků dětí.
- Společná tvorba třídních pravidel.
- Motivovaná cvičení, pohybové hry.
- Námětové a společenské hry.
- Pojmenování a třídění předmětů denní potřeby.
- Pozorování přírody v období babího léta.
- Grafomotorické cviky.
1.2 „JAK NÁM CHUTNÁ PODZIM“
Charakteristika a záměry tématu: Naše školka má k přírodě velmi blízko - zahrada, areál Pod stráněmi, břízky, volnočasový areál, stadion. Proto využíváme možnosti přímého pozorování změn v přírodě nejen na podzim. Společně se snažíme o ochranu živé i neživé přírody, využíváme jejich darů k dalším činnostem. Své základní poznatky o přírodě a dění na zahrádkách dále upevňujeme a rozšiřujeme. Zaměřujeme se též na význam ovoce a zeleniny pro zdraví.
- Rozvíjíme estetické vnímání dětí pozorováním podzimní krajiny.
- Vedeme děti k pochopení toho, co prospívá a škodí zdraví.
- Seznamujeme děti s pojmy ovoce a zelenina.
- Snažíme se, aby děti využívaly všechny smysly, svou tvořivost, fantazii.
- Upevňujeme u dětí zdravé životní návyky.
- Využíváme netradiční pomůcky ke cvičení.
- Podněcujeme děti k vnímání potřeby druhého, respektování se navzájem.
- Rozvíjíme fyzickou zdatnost dětí.
Očekávané výstupy:
- Mít povědomí o významu životního prostředí.
- Rozlišovat, co prospívá zdraví, co mu škodí
- Naučit se krátké texty, písně s podzimní tématikou.
- Chápat prostorové pojmy, umět se orientovat v prostoru.
- Zvládat číselnou řadu.
- Sladit pohyb s rytmem a hudbou.
- Poznat ovoce, zeleninu podle vzhledu, chuti, vůně, hmatu, vědět o jeho významu pro zdraví člověka
- Při rozhovorech a diskusích respektovat druhého, umět vyslechnout ostatní kamarády.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Pozorování podzimní přírody, zvířat, ptáků, zahrádek, polí.
- Tvoření podzimní výstavky.
- Hry s ovocem a zeleninou.
- Fantazijní, výtvarné tvoření s dary zahrádky, pole.
- Hry s jablíčky, ovoce. Určování velikosti, barvy, tvaru.
- Určování vlastností, počtu, prostorové pojmy.
- Hudebně pohybové hry, zpívání, recitace k tématu, poslech.
- Konstruktivní, námětové hry.
- Smyslové hry.
- Stříhání, lepení.
- Zpěv písní s podzimní tématikou.
- Zdravotní cvičení, cvičení ve dvojicích, cvičení s netradičním náčiním.
- Prohlížení publikací s přírodní tématikou.
- Vyprávění zážitků, dojmů, příběhů.
- Pozorování a pracovní činnosti na zahrádkách, polích.
- Polodenní vycházky.
- Návštěva sportovních zařízení ve městě.
- Návštěva divadelního představení.
- Labyrinty
1.3 „JAK JE PODZIM BAREVNÝ“
Charakteristika a záměry tématu: Povídáme si o lese, jeho obyvatelích, seznamujeme se s ekosystémem lesa a přípravě zvířat na zimu. Učíme se vnímat přírodu všemi smysly, vytváříme si k ní pozitivní postoj, pozorujeme barvy podzimu. Věnujeme se podzimním radovánkám a činnostem spojených s tímto ročním obdobím.
- Rozvíjíme v dětech fyzickou zdatnost při pobytu v přírodě.
- Probouzíme v dětech potřebu pobývat v přírodě, vytvářet si k ní pozitivní vztah.
- Podněcujeme děti k vyjádření svých zážitků.
- Vedeme děti k vnímání charakteru, znaků podzimního počasí
- Rozvíjíme dětskou tvořivost.
Očekávané výstupy:
- Vědomě napodobovat pohyb. Zvládat pohyb v různém prostředí.
- Mít povědomí o způsobech ochrany zdraví
- Zvládat jemnou motoriku, správně zacházet s výtvarnými materiály.
- Chápat význam lesa pro člověka a společnost.
- Poznat některé stromy, plody, zvířata a rostliny v lese.
- Řešit úkoly a problémy – pracovní listy, labyrinty.
- Orientovat se v základních matematických pojmech a číselné řadě.
- Pracovat ve skupině, zapojit se do společných činností, umět se domluvit, tolerovat se.
- Porozumět slyšenému
- Sledovat a vyprávět příběh, pohádku.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Pozorování stromů, jejich plodů, podzimní přírody – hledání rozdílů, znaků.
- Poznávání lesních zvířat a jejich život.
- Sběr přírodnin, hry s nimi, třídění, porovnávání, počítání, skládání.
- Skupinové práce – tvorba lesa ve školce, dračí školka.
- Výtvarné a pracovní činnosti – malování, lepení, stříhání, modelování, vyjádření pocitů.
- Prohlížení knih, encyklopedií, rozhovor nad obrázky,vyprávění.
- Smyslové hry, Kimovy hry
- Námětové a konstruktivní hry.
- Recitace, nácvik textů, zpěv písní s aktuální tématikou.
- Grafomotorická cvičení.
- Činnosti zaměřené na chápání prostorových pojmů.
- Cvičení na nářadí.
- Podzimní vycházky spojené s tématem dne, týdne.
- Poslech pohádek a příběhů na pokračování.
- Řešení hádanek.
- Porovnávání, hledání rozdílů, sestavování, třídění.
- Uzavírání lesu Klokočka.
- Uspávání broučků – společná akce s rodiči.
2. INTEGROVANÝ BLOK : ZIMA
2.1 „TĚŠÍME SE NA VÁNOCE“
Charakteristika a záměry tématu: V adventním čase se zaměříme na historii vánoc, předvánoční a vánoční tradice a zvyky. Společně získáváme poznatky o okolním světě, o zimní přírodě, o časových pojmech. Ve spolupráci s rodiči vytváříme vánoční dekorace, uspořádáme vánoční besídku. Všechny činnosti jsou motivovány obdobím adventu a vánoc.
- Rozvíjíme dětské estetické vnímání, cítění a prožívání, tvořivost a fantazii.
- Přirozeným způsobem a na základě prožitků podněcujeme u dětí poznávání vánočních tradic a zvyků.
- Posilujeme v dětech prosociální chování.
- Rozvíjíme u dětí potřebu pomoci nebo vědomě způsobit radost druhým, posilujeme citové vztahy ke svým nejbližším.
Očekávané výstupy:
- Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, radostně prožívat oslavy, podílet se na dění ve třídě, spolupracovat.
- Osvojit si základní poznatky o vánočních tradicích, zvycích.
- Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje.
- Zapamatovat si texty básní, písní, reprodukovat je před rodiči.
- Svoje zážitky a prožitky vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně, pohybově.
- Umět vyjádřit svá přání.
- Spolupracovat s ostatními.
- Rozvíjet představivost a fantazii v tvořivých činnostech.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Návštěva Mikuláše a čerta v MŠ.
- Nácvik říkadel a písní s vánoční tematikou.
- Poslech příběhů a pohádek s vánoční tematikou.
- Zpívání a poslech koled.
- Adventní zpívání u stromečku na náměstí.
- Cvičení podle hudby.
- Výroba vánočního překvapení tradiční i netradiční technikou.
- Malování, kreslení – vánoční témata, Co si přeji pod stromečkem.
- Diskuse na téma Čím udělám druhému radost
- Grafomotorika – uvolňovací cviky.
- Vánoční nadílky ve třídách – dárečky pod stromečkem.
- Návštěva výstavy betlémů.
- Společné tvoření s rodiči.
- Živý betlém na zahradě MŠ ve spolupráci s rodiči.
- Zimní pohybové činnosti na zahradě.
- Návštěva divadelního představení, vánočního koncertu.
2.2 „ZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ“
Charakteristika a záměry tématu: V tomto tématu si přiblížíme charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu. Nezapomeneme na volně žijící zvířata a jejich obživu během zimního období. Tímto obdobím nás provázejí pohádky. Prostřednictvím nich vnímáme spravedlnost a pravdu, rozlišujeme dobro a zlo. Dostáváme se do světa fantazie a představ. Toto téma zakončíme karnevalem v maskách pohádkových postav. Společně se školáky se těšíme na zápis do ZŠ.
- Podporujeme u dětí vnímání vlastností sněhu a ledu prostřednictvím jejich smyslů.
- Vedeme děti k chápání znaků zimní přírody, změn v přírodě, vnímání střídání čtyř ročních období.
- Rozvíjíme u dětí povědomí o životě zvířátek v zimě.
- Podporujeme u dětí rozvoj paměti, pozornosti, soustředěnosti.
- Podněcujeme u dětí zájem o knihy.
- Posilujeme dětskou fantazii, představivost.
- Rozvíjíme slovní zásobu a řeč dítěte.
- Rozvíjíme schopnost dětské improvizace.
- Vedeme děti k vyjádření se prostřednictvím estetických činností.
- Rozvíjíme u dětí schopnost řešit problémové situace.
Očekávané výstupy:
- Sledovat děj a porozumět hlavní myšlence příběhu.
- Porozumět slyšenému a děj umět reprodukovat.
- Zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu.
- Šetrně zacházet s knihou a pracovat s ní.
- Naučit se zpaměti krátké texty.
- Aktivně používat nová slova.
- Pomáhat pečovat o volně žijící zvířata.
- Ovládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku.
- Soustředit se na určitou činnost, dokončit práci.
- Vyjádřit své prožitky slovně, výtvarně.
- Umět sladit pohyb s hudbou.
- Radostně prožít karneval.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Experimenty a pokusy se sněhem a ledem.
- Sáňkování, klouzání, chůze ve sněhu, hry na sněhu a se sněhem.
- Krmení zvířat – výroba krmítka, dobroty pro ptáky.
- Poslech příběhů se zimní tématikou.
- Zpěv zimních a pohádkových písní.
- Malování, kresba na zimní téma, na základě prožitků.
- Tvořivé práce z modelovací hmoty.
- Výtvarné, pohybové vyjádření zimy.
- Námětové hry.
- Poslech pohádek a příběhů.
- Vyprávění pohádek podle obrázků.
- Vymýšlení konce pohádek.
- Výtvarné vyjádření pohádek.
- Dramatizace jednoduchých rolí.
- Prohlížení a „čtení“ knih.
- Výstavka knih.
- Návštěva městské knihovny.
- Sluchové hry.
- Společenské hry.
- Rytmizace slov.
- Nápodoba pohybů při tanci a cvičení.
- Kresba, malba karnevalových masek, kostýmů.
- Hry podporující rozvíjení slovní zásoby.
- Pracovní listy zaměřené na logiku, porovnávání, počítání, postřeh apod.
- Hádanky.
- Návštěva základní školy a školní družiny.
- Zápis do ZŠ.
2.3 „SPORTEM KE ZDRAVÍ“
Charakteristika a záměry tématu: Téma přinese dětem poznatky o tom, jak je důležitý aktivní pohyb pro tělesný rozvoj a zdraví. Seznámíme se s pojmem zdraví, co pro nás znamená, co je mu prospěšné, co mu naopak škodí. Poznáváme své tělo, rozvíjíme a upevňujeme zdravé životní návyky.
- Vedeme děti k uvědomění si nebezpečí úrazu při vykonávání zimních sportů.
- Rozvíjíme u dětí povědomí vlastní identity, získávání sebedůvěry, sebevědomí.
- Rozvíjíme pohybové schopnosti dětí
- Osvojujeme u dětí poznatky o těle a zdraví
Očekávané výstupy:
- Umět pojmenovat jednotlivé části těla, některé orgány, znát jejich funkce, důležitost.
- Rozlišovat, co prospívá a škodí zdraví.
- Znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím a sportem
- Zvládat pohyb na sněhu a ledu, dodržovat pravidla bezpečného chování při zimních radovánkách.
- Zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci.
- Mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, aktivního pohybu a zdravé výživy
- Umět napodobit pohyb podle vzoru.
- Prožívat radost.
- Přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním.
- Vědět o některých způsobech ochrany zdraví, mít povědomí o tom, jak a kde hledat pomoc.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Hry na poznávání jednotlivých částí těla.
- Sestavování obrázků.
- Zimní sportování (Olympiáda)
- Sestavování si pravidel při zimních sportech.
- Námětové hry k tématu.
- Výtvarné vyjádření zimních a sportovních radovánek, prožitků.
- Činnosti zaměřené na jednotlivé druhy sportu.
- Pyramida zdraví.
- Smyslové a didaktické hry.
- Dokončení příběhů.
- Hledání rozdílů.
- Motivační rozhovory na dané téma.
- Práce s knihou, encyklopedií.
- Návštěva místní sokolovny.
- Návštěva zdravotního střediska.
3. INTEGROVANÝ BLOK: JARO
3.1 „VÍTÁME JARO“
Charakteristika a záměry tématu: V tomto období se zaměříme na změny v přírodě spojené s příchodem jara, táním ledu, na důsledky změn počasí – povodně na řece Jizeře. Pozorujeme řeku, tůň, rybník. Užijeme si probouzející se přírodu. Povídáme si o naší planetě Zemi a o možnostech jak ji chránit.
- Vzbuzujeme u dětí zájem o to, jak pomáhat přírodě.
- Probouzíme v dětech potřebu pobývat v přírodě, vytvářet si k ní pozitivní vztah.
- Podněcujeme u dětí postupné osvojování si pravidel chování v našem světě.
- Posilujeme radost z objevování.
- Rozvíjíme fyzickou zdatnost u dětí.
Očekávané výstupy:
- Umět rozlišovat co příroda potřebuje a co ji naopak škodí.
- Vnímat změny přírody, všímat si znaků jarní přírody, využívat smysly.
- Znát vlastnosti a využití některých materiálů (papír, plast, sklo).
- Pomáhat svým chováním spoluvytvářet pohodu prostředí.
- Být aktivní, ptát se a mít zájem dozvídat se nové věci.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Pozorování probouzející se jarní přírody, vnímání všemi smysly.
- Pokusy a hry s vodou.
- Pozorování Jizery a jejího toku, upozornění na nebezpečí a sílu vody.
- Písničky, básničky s jarním tématem.
- Pohybové hry a cvičení motivované jarem.
- Puzzle – skládání obrázku k tématu.
- Rozhovory a diskuse o třídění odpadu.
- Vycházky s ekologickým zaměřením.
- Sběr a třídění odpadu ve třídě.
- Udržování pořádku v okolí školy a školní zahrady.
- Výroba z odpadového materiálu.
- Výtvarné vyjádření prožitků.
- První jarní kytičky různou technikou.
- Konstruktivní činnosti.
- Smyslové hry.
- Stavba řeky, koloběh vody.
- Didaktické hry, z čeho je co vyrobeno.
- Vynášení Morany.
- Oslava Dne Země – hry na školní zahradě.
3.2 „SVÁTKY JARA“
Charakteristika a záměry tématu: V tomto tématu se zaměříme na oslavu velikonoc, seznámíme se s jejich historií a tradicemi. Budeme pozorovat a aktivně vnímat jarní přírodu, její rozmanitost a krásu.
- Vedeme děti k udržování tradic.
- Rozvíjíme u dětí jazykové schopnosti.
- Posilujeme prosociální chování.
- Rozvíjíme u dětí hrubou, jemnou motoriku a zručnost.
Očekávané výstupy:
- Využívat své slovní zásoby v plném rozsahu.
- Ovládat koordinaci ruky a oka, umět pracovat s netradičními materiály.
- Výtvarně zpracovat prožitky.
- Umět se pohybovat koordinovaně v různém přírodním terénu.
- Vnímat přírodu všemi smysly.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Barvení a zdobení vajíček.
- Velikonoční výzdoba třídy, šatny.
- Nácvik básní a písní s velikonoční tématikou.
- Výroba přáníček a dárků.
- Pozorování jarní přírody.
- Setí semínek, sázení cibulek.
- Experimenty s různým materiálem a předměty.
- Rozhovory a diskuse nad obrazovým materiálem.
- Rytmizace.
- Uvolňovací cviky, omalovánky, vystřihovánky.
- Pohybové hry motivované jarem.
- Příprava společné zábavy.
- Čarodějnický den.
- Jarní polodenní vycházka – otevírání klokočského lesa.
3.3 „U MAMINKY JE HEZKY“
Charakteristika a záměry tématu: Jarní období nám umožňuje více se zaměřit na pozorování přírody a života v našem městě a jeho okolí. Všímáme si přírody, rodících se mláďat. Svátku maminek využijeme k prohloubení citových vztahů k jednotlivým členům rodiny a k sobě navzájem. Zaměříme se na vznik života a jeho vývoj. Povídáme si o světě lidí, jejich práci, mezilidských vztazích a snažíme se v něm orientovat.
- Posilujeme u dětí vnímání jednotlivých vzájemných souvislostí a součástí koloběhu života.
- Snažíme se v dětech vzbudit zájem o živou a neživou přírodu.
- Podporujeme u dětí vyjádření pocitu lásky, souznění, sounáležitosti.
- Vytváříme u dětí povědomí o práci dospělých.
- Posilujeme prosociální chování.
Očekávané výstupy:
- Být citlivý k živé i neživé přírodě, vážit si života ve všech jeho formách.
- Dokázat pojmenovat jednotlivé členy rodiny a vyjádřit vztahy k nim.
- Zazpívat písně, rozlišovat rytmus, sladit pohyb se zpěvem.
- Navazovat kontakty s dospělými, překonat stud.
- Vést rozhovor.
- Vnímat pestrost a rozmanitost přírody.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Příprava vystoupení pro rodiče.
- Čtení, poslech a vyprávění příběhů s náměty práce dospělých.
- Námětové hry na téma Rodina, Svět dospělých a jejich práce.
- Didaktická hra Kdo, co, čím
- Rozhovory o práci dospělých, návštěva pracoviště některých rodičů.
- Cvičení motivované činnostmi maminky.
- Poznávání domácích zvířat a jejich mláďat.
- Cvičení motivované zvířátky.
- Určování poloh.
- Vycházky do zahrad, pozorování změn v přírodě.
- Výtvarné zachycení prožitků, vystřihování a lepení na dané téma.
- Omalovánky, pracovní listy.
- Tvořivé hry z písku.
4. INTEGROVANÝ BLOK: LÉTO
4.1. „TADY ŽIJEME“
Charakteristika a záměry tématu: Toto téma nás bude provázet nejen naším městem, ale i jeho blízkým okolím, krajinou Českého ráje. Seznámíme se se symboly naší vlasti. Děti zapouští kořínky v místě, kde žijí. Jsou dobrými pozorovateli a posluchači. Dáváme možnost seznamovat děti s poznatky o rodině, o místě bydliště a jeho okolí. Dítě se identifikuje s životem města. Pozornost věnujeme také dopravnímu tématu a bezpečnosti v silničním provozu.
- Podporujeme u dětí kladný vztah k místu svého bydliště, domovu.
- Podněcujeme u dětí zájem o prostředí, ve kterém žijeme.
- Vytváříme v dětech pozitivní vztah k našemu městu a okolí.
- Zprostředkujeme dětem přiměřené informace o místě bydliště a blízkém okolí.
- Společnými prožitky posilujeme vztah k domovu.
- Vedeme děti k respektování pravidel.
Očekávané výstupy:
- Osvojit si poznatky o našem městě a jeho okolí.
- Vytvořit si citový vztah ke svému domovu.
- Zvládat pohyb v nerovném terénu.
- Pojmenovat většinu toho, co nás obklopuje.
- Bezpečně se orientovat v dopravním světě.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Prohlídka města a jeho památek, obrazové dokumentace.
- Poslech pověstí a bakovských historek.
- Rozhovory na téma bezpečnost, diskuse nad obrázky.
- Dokončování příběhu Co by se stalo, kdyby…
- Malování, kreslení, koláž – dopravní téma.
- Hry na školní zahradě – pohybové hry, dopravní hry.
- Jízdy na koloběžkách a tříkolkách.
- Prohlížení knih o městech českých.
- Dopravní prostředky.
- Pracovní listy s dopravní tematikou.
- Didaktické hry – Co létá, jezdí, pluje.
- Návštěva městských policistů, beseda.
- Návštěva muzea.
4.2 „TĚŠÍME SE NA LÉTO“
Charakteristika a záměry tématu: Blížící se konec školního roku prožijeme v duchu zábav, radostí a her. Společně oslavíme Den všech dětí. Povídáme si o naší planetě, životě na ní a seznámíme se i s jinými kulturami. Uskutečňujeme plánované výlety. Se školáky se rozloučíme na Akademii školy.
- Podněcujeme zájem dětí o vnímání přírodních a společenských odlišností.
- Vytváříme v dětech odpovědný postoj ke svému okolí, životnímu prostředí.
- Společnými prožitky posílíme u dětí zvídavost a radost z objeveného.
Očekávané výstupy:
- Soustředit se na činnost a její dokončení.
- Mít povědomí o existenci různých kultur, různých zemí, vesmíru.
- Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, pochopit, že každý má svou roli ve společnosti
- Osvojit si poznatky o blízkém i vzdálenějším okolí svého bydliště.
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Poznávání světa na mapě, práce s encyklopediemi, publikacemi o světě.
- Oslava svátku dětí na zahradě, hry a soutěže.
- Školní výlety.
- Kresba zážitků z výletu.
- Nácvik básniček a písniček na dané téma.
- Pracovní listy, labyrinty, spojovačky.
- Pohybové hry.
- Námětové hry spojené s daným tématem.
- Společenské hry.
- Nácvik vystoupení na Akademii školy.
- Akademie školy.
4.3 „UŽIJME SI PRÁZDNINY“
Charakteristika a záměry tématu: Letní období nám umožňuje přenášet činnosti do přírody, většinu času trávíme venku. Rozvíjíme fyzickou zdatnost, vytrvalost, užíváme si spontánních her a činností na zahradě i ve třídě. Opakujeme si, co vše již umíme. Povídáme si o letních radovánkách.
- Zdokonalujeme pohybové dovednosti dětí.
- Vytváříme u dětí povědomí o existenci nebezpečných a rizikových situací.
- Při pobytu venku rozvíjíme u dětí schopnosti využít vlastní kreativity a fantazie.
Očekávané výstupy:
- Umět se pohybovat v různém prostředí.
- Uvědomovat si nebezpečí, které je spojeno s letním obdobím.
- Umět rozvinout hru, spolupracovat s kamarády.
- Soustředit se na činnost.
- Využívat své kreativity a fantazie v různém prostředí.
Navrhované činnosti a příležitosti:
- Příběhy varující před nebezpečím v období léta
- Řešení problémových situací.
- Kreslení a další tvořivá činnost na volné téma.
- Výtvarné zpracování zážitků z rodinné dovolené a výletů.
- Slovní hádanky.
- Námětové hry dle volby dětí.
- Opakování básní a písní.
- „Čtení“ a prohlížení knih a časopisů.
- Hry s pískem a vodou, otužování.
- Hry v hracích koutcích zahrady.
- Sportovní a pohybové hry.
- Jízda na tříkolkách a koloběžkách.